Verslag Dagtocht Zeeland

Een dagje Neeltje Jans (7-5-2015).                         Foto’s

 

Een tijd geleden alweer hebben wij ons opgegeven voor de SPA dagreis naar de Deltawerken in Zeeland. Voorwaarde voor het doorgaan was dat er minimaal 45 deelnemers moesten zijn. Tijdens de laatste Bingo middag in het SPA honk sprak Douwe het verlossende woord. HET GAAT DOOR! Er hadden zich 51 personen opgegeven.

Op donderdag 7 mei gingen we naar het PTO terrein. Daar aangekomen stond de bus van BTR al klaar. Onze chauffeur voor deze dag was Bert. Hij was al vanuit Nunspeet gekomen.

Alle deelnemers hadden blije gezichten, men verheugde zich in een lekker dagje uit. Het zou mooi weer worden en de zon scheen al.

Stipt om 8.30 uur vertrokken we met totaal 51 gasten aan boord. Bijna het voltallige bestuur ging mee. Douwe was deze dag weer onze reisleider.

In de bus werd iedereen door hem welkom geheten en vertelde hij wat we die dag zoal zouden gaan doen. Het was een strak programma dat mooi in elkaar was gezet.

We reden rechtstreeks naar Zeeland, naar het voormalig werkeiland Neeltje Jans. Om 10.45 uur werden we daar welkom geheten met koffie, thee en een Zeeuwse bolus, een soort opgerold broodje in de vorm van een drol. Het was erg zoet, maar smaakte voortreffelijk.

Om 11.30 uur gingen we naar de filmzaal om een film te zien over de voorbereiding, ontwikkeling en uitvoering van de Deltawerken en speciaal de stormvloedkering in de Oosterschelde. De voorbereiding duurde 10 jaar en de uitvoering 5 jaar.

Na afloop van de film werden we opgewacht door Bep, die ons een rondleiding zou geven. Eerst liepen we over het terrein waar her en der nog overblijfselen lagen, die waren overgebleven na de aanleg van de stormvloedkering in de Oosterschelde. Er lagen buizen, waarmee zand opgespoten was en onder andere een zogenaamde trilnaald, die gebruikt was om het zand te verdichten op de plek waar de dam moest komen. Na het verdichten van de bodem had men daar gigantische matten met diverse maten stenen laten afzinken. Daarop waren de pijlers geplaatst voor de dam. Er stond nog één losse pijler midden op het terrein. Men had er één meer gemaakt dan nodig. Het was bedoeld als reserve, maar was niet nodig. Deze pijler werd nu gebruikt als klimmuur/klimtoren.

Alle pijlers waren op land gebouwd. Toen ze klaar waren werd de dijk doorgestoken en het land onder water gezet. Met speciaal voor dit doel gebouwde schepen werden de pijlers opgepakt en naar de plaats van bestemming gebracht.

Na ongeveer 10 minuten lopen kwamen we bij de stormvloedkering aan. We liepen eerst onder het weggedeelte door en vervolgens gingen we naar binnen. Bep liet ons n.a.v. diverse modellen en foto’s zien hoe alles was gemaakt en hoe secuur dat allemaal moest gebeuren. De pijlers mochten niet verder dan maximaal 5 cm uit het lood staan. Als je ziet hoe groot en hoog ze zijn, dan is dit werkelijk een grote prestatie. Het was boeiend en zeer interessant om te zien hoe ingenieus de Nederlanders zijn om het land tegen het geweld van het water van de zee te beschermen door deze stormvloedkering en de hele Deltawerken te bouwen. We konden later ook nog één van de pijlers beklimmen.

Om 12.45 uur kwamen we weer terug in het restaurant, waar de lunch op ons stond te wachten. De lunch was goed verzorgd, heerlijke broodjes en diverse soorten beleg. Er was ook een kroket en fruit toe. Na de lunch waren we een poosje vrij om het park op Neeltje Jans te bekijken. Je kon b.v. met het parktreintje een rondje over het eiland maken (duur ong. 20 min.), wat erg leuk gevonden werd. Sommigen gingen wel drie keer mee. Verder waren er diverse attracties, zoals zeehonden, zeeleeuwen, een aquarium, waterspeelplaatsen voor kinderen etc.. Een aantal deelnemer genoot lekker op een bankje van de zon.

Om 14.45 uur verzamelden we weer bij het restaurant om naar de rondvaartboot Christiaan B. te gaan. Al met al hebben we ongeveer een uurtje gevaren over de Oosterschelde. We konden nu alles nog eens vanaf het water bekijken.

Hierna gingen we terug naar de bus en om 16.30 uur vertrokken we bij Neeltje Jans. We gingen richting Abbenes waar we een diner kregen aangeboden. Alles liep niet vlekkeloos, want we kwamen een paar keer in files terecht. Toen we eenmaal in Abbenes kwamen konden we een bruggetje over een kanaal niet over vanwege de hoogte van de bus. Om die reden moest de chauffeur een heel eind met de bus achteruit rijden. Hij deed dit voortreffelijk en na een stukje te hebben omgereden kwamen we aan bij restaurant De Hanepoel. We werden naar de Boerenzaal geloodst voor het diner. Het driegangen diner was prima verzorgd. Het eerste rondje drinken werd ons aangeboden door de SPA. Ook de koffie en de thee na afloop was voor rekening van de SPA. We kregen al eerste aspergesoep geserveerd. Het hoofdgerecht bestond uit varkenshaas in drie medaillons in peperroomsaus. Daarbij werden gebakken aardappeltjes en een groenteschotel, bestaande uit witlof, broccoli en een Mexicaanse mix geserveerd. Ook was er nog rabarber. We konden zoveel eten als we wilden. Was iets op, dan werd het meteen aangevuld. Als toetje kregen we een lekker ijsje met chocoladesaus en slagroom. Afgesloten werd met koffie of thee. We hadden een keurige, nette en vlotte bediening.

Daarna was het al weer bijna voorbij en gingen we op weg naar Amsterdam. Om 21.30 uur waren we terug bij PTO om na afscheid genomen te hebben, weer met eigen vervoer naar huis te gaan.

Samengevat kunnen we zeggen dat het een mooie en enerverende dag is geweest. We willen graag het bestuur van de SPA hartelijk hiervoor danken. Een speciaal dankwoord is er voor Douwe Brouwer voor het organiseren van deze dagreis. CHAPEAU DOUWE.

We hopen dat er volgend jaar weer een dagreis zal worden georganiseerd en dat er dan ook weer genoeg deelnemers mogen zijn.

 

 

Sytske en Tijmen Bosch