Wat te doen bij gebeld worden door buitenlandse telefoonnummers

De Fraudehelpdesk ontvangt momenteel veel meldingen van personen die gebeld zijn door meestal buitenlandse telefoonnummers. Wat kunt u het beste doen als het u overkomt?

De aard van deze telefoontjes verschilt nogal. De verhalen van melders lopen ook erg uiteen. Soms lijkt het te gaan om een Microsoftbeller. Ook melden mensen dat ze worden gebeld omdat er een postpakket voor ze zou klaarstaan. Wat het doel van de oplichter ook is, onthoud de volgende tips voor het geval uw telefoon rinkelt en er een vreemd nummer in beeld staat:

 Tenzij u vaak met het buitenland belt kunt u een telefoontje vanaf een onbekend nummer uit het buitenland beter niet opnemen. Het kan gaan om zogeheten Wangiri-fraude, waarbij oplichters uw telefoon eenmaal laten overgaan in de hoop dat u terugbelt (naar een duur nummer). Zeker als het begint met +44 70 is de kans groot dat u te maken heeft met een malafide partij. Overigens zijn telefoontjes die uit Nederland lijken te komen niet per definitie veilig. Het is eenvoudig om uw nummer te verhullen en een willekeurig ander nummer te tonen in het scherm van degene die u belt.

 Spreekt de beller Engels met een sterk Indiaas of Pakistaans accent? Dan is de kans groot dat het gaat om een Microsoftbeller. Die gebruiken de smoes dat er iets mis is met uw computer. Simpel advies: verbreek onmiddellijk de verbinding!

 Als u zegt dat u gaat ophangen, dan kan het gebeuren dat de beller een zielig verhaal afsteekt over verlies van zijn baan en de positie van zijn familie. Laat u niet van de wijs brengen en verbreek de verbinding.

 Geef nooit de besturing over uw computer uit handen. Download ook niet iets op verzoek van de beller, de kans is groot dat de oplichter van afstand uw computer kan bedienen.

 Laat u niet onder druk zetten. Veel oplichters dwingen u snel iets te beslissen, waar u later spijt van krijgt. Een betrouwbare partij zal u altijd bedenktijd geven. Ook is er de mogelijkheid om schriftelijk informatie toegestuurd te krijgen.

 Als er zogenaamd een postpakketje klaarligt en de beller vraagt allerlei persoonsgegevens, dan zal het ook om oplichters gaan. Dat uw adres gevraagd wordt is al onlogisch (immers zij zouden toch het aan u geadresseerde pakketje hebben?). Maar uw geboortedatum, rekeningnummer en andere persoonsgegevens hebben ze écht niet nodig. Verbreek de verbinding.

 Laat u niet verleiden om terug te bellen. De kans is groot dat u naar een zeer duur nummer belt. Ook alleen de telefoon laten overgaan is riskant. De kans bestaat dat er een bandje wordt afgespeeld met een kiestoon. De telefoonkosten beginnen dan al te tellen.

 Als het om een investering gaat, controleer bij de bank of bij de AFM of de aanbieder bekend is. Als u een telefoontje krijgt met een aanbieding voor bijvoorbeeld een interessante belegging, geef aan dat u geen interesse heeft. Als u iets nodig heeft, zoekt u dat zelf uit.

 Betaal niet voor iets, wanneer men zegt dat u een ‘gratis geschenk’ krijgt.

 Bellers die zeggen dat ze wetshandhavers zijn die u helpen om ‘tegen betaling’ verloren geld terug te halen, zijn oplichters.

 Op het moment dat wordt aangedrongen op het doorgeven van persoonlijke informatie, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Wordt er gevraagd naar uw bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, hang dan meteen op. Andere opmerkingen die erop duiden dat u een oplichter aan de telefoon heeft zijn: u bent speciaal geselecteerd (voor deze aanbieding), u krijgt een mooi cadeau als u het product koopt, u bent een van de gelukkige winnaars of u heeft een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij. Ook berucht zijn natuurlijk de telefoontjes van zogenaamde medewerkers van de bank. Trap er niet in. Banken e-mailen niet en bellen nooit ongevraagd hun klanten.

 Wordt u geconfronteerd met hoge telefoonkosten omdat u veel naar buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Doe dan aangifte bij de politie en ga in overleg met uw provider. Providers gaan verschillend om met deze kwestie, maar u kunt altijd proberen bezwaar te maken en proberen uw geld terug te krijgen.