Echtpaar bestolen via nep-telefoonnummer
Een ouder echtpaar is via een vorm van phishing 50.000 euro kwijtgeraakt. De oplichter gebruikte zogeheten telefoon-spoofing.
Bij spoofing lijkt het of een e-mail of telefoontje van een bepaalde afzender komt, terwijl dat niet zo is. Spoofing kan bijvoorbeeld via e-mail, waarbij het e-mailadres van de afzender niet van de echte afzender is. In het geval van dit oudere echtpaar ging het om spoofing via de telefoon. De dader liet een ander telefoonnummer in beeld verschijnen bij de slachtoffers, namelijk een nummer van ING.
Overmaken naar een kluisrekening
Iemand belde het echtpaar Joke en Theo op. Het telefoonnummer in beeld was van ING en de persoon stelde zich voor als een medewerker. Er zou iets verdachts aan de hand zijn met de spaarrekening van de twee. Ze konden het geld dat hierop stond het best direct overmaken naar een ‘kluisrekening’. De dag erna konden ze langskomen op het bankkantoor.
Geld weg
Joke en Theo maakten meteen hun spaargeld van 50.000 euro over. De volgende dag gingen ze naar het ING-kantoor. Dat bleek dicht te zijn wegens de coronacrisis. Het geld was weg, de kluisrekening was niet van de bank, maar van de oplichter die had opgebeld. Die had de naam van een echte medewerker gebruikt. Maar die had er dus niks mee te maken.
ING zegt de mensen niet te kunnen helpen: ze hebben het geld zelf overgemaakt. Op de website van de bank staat nu een waarschuwing voor telefoon-oplichting.