Pas op voor een nep-klantenservice

Is er een probleem met uw computer, smartphone of software, dan is het een logische stap om de klantenservice in te schakelen. Maar, let op: er zijn mensen die hier misbruik van maken. Grofweg is te spreken over twee soorten oplichting:

  • U wordt gebeld door iemand die claimt van een klantenservice te zijn. Er zou zogenaamd een probleem zijn met uw account of apparaat. De oplichter vraagt vervolgens om inloggegevens of persoonlijke gegevens. 
  • U belt zelf een nummer dat helemaal niet van het daadwerkelijke bedrijf blijkt te zijn. Dit komt omdat deze bedrijven adverteren via bijvoorbeeld Google en eerder verschijnen in de zoekresultaten dan het bedrijf dat u eigenlijk zoekt. Soms vragen zij een bedrag voor een dienst die eigenlijk gratis is. Eerder is op deze site ook al aandacht hieraan besteed in twee artikelen. Voor de laatste publicatie klik hier en voor de eerste klik hier.

Let op de volgende zaken om de kans op oplichting te verkleinen:

  • Bel altijd zelf.
  • Ga naar de website van het bedrijf dat u wilt bereiken en kijk daar op de contactpagina.
  • Vermijd websites die speciaal gericht zijn op opzeggen of afsluiten. Hier wordt vaak een betaling gevraagd voor een gratis dienst.
  • Geef nooit een wachtwoord of pincode.
  • Sommige grote bedrijven als Google en Microsoft hebben helemaal geen klantenservice. Bij computerproblemen kunt u bijvoorbeeld ook SeniorWeb inschakelen voor hulp.
  • Maak nooit zomaar geld over.
  • Wees alert als de persoon aan de telefoon alleen Engels spreekt.
  • Als u het niet vertrouwt, hang op, en controleer of u de juiste contactgegevens hebt.