Valse email van PostNL nu over ontbrekende gegevens
De internetcriminelen blijven trucs verzinnen om achter uw gegevens te komen. Nieuw is nu de e-mail uit naam van PostNL over ontbrekende adresgegevens op een pakket.
In de email staat dat het pakket aangekomen is op het sorteercentrum, maar dat het pakket niet bezorgd kan worden omdat er adresgegevens ontbreken.
Er wordt gevraagd om uw adresgegevens door te geven, zodat het pakket bezorgd kan worden door PostNL. De adresgegevens kunnen doorgegeven worden door op een link te klikken. Nadat dit gedaan is wordt er een bevestiging email verstuurd wederom namens PostNL.
Deze email is niet van PostNL, het gaat hier om Phishing. Ook in deze email staat een link en er wordt gevraagd om op deze link te klikken.
Soms staat er in de email een zogenaamde track and trace code. Klik niet op track and tracecode links, maar ga zelf naar de track & trace pagina en zoek daar je pakket op.
Een andere oplichtingstruc is dat u ter verificatie 1 cent moet overmaken. Anders zal het pakket vernietigd worden. PostNL nooit pakketten vernietigen na 24 uur: dat gebeurt incidenteel slechts na lange tijd in zeer uitzonderlijke omstandigheden als letterlijk alle bezorgmogelijkheden zijn uitgeput. Hieronder een voorbeeld van dergelijke email
Uw pakket is ontvangen
Geachte [voornaam + achternaam],
Uw pakket is aangekomen op het depot. Om het pakket te ontvangen dient u verificatiekosten t.w.v. € 0,01 te betalen.
Indien dit bedrag niet betaald wordt binnen 24 uur zullen wij genoodzaakt zijn het pakket te moeten vernietigen volgens de regelgeving.
Bezorgmoment: De volgende werkdag na betaling
Bezorgadres: [Straatnaam + huisnummer + postcode + woonplaats]
Nu Betalen
Met vriendelijke groet,
Het team van PostNL
Klikt u op de link betalen dan komt u op een nagemaakte website van PostNL terecht. Deze website is nauwelijks van de echter te onderscheiden.
Internetcriminelen gebruiken regelmatig PostNL en koeriersdiensten als afzender voor nepmails.
Bron: AVRO/TROS Opgelicht en Seniorweb