Werken met OneDrive

OneDrive is de online opslagdienst van Microsoft. Het is te vergelijken met diensten als Google Drive en Dropbox. Omdat bestanden op internet worden opgeslagen, spreekt men ook wel van een clouddienst. U slaat op ‘in de cloud’. 

Bij OneDrive krijgt u 5 GB gratis opslagruimte. De dienst is online te gebruiken, via een programma op de computer en via een app op mobiele apparaten. OneDrive kan met allerlei bestanden overweg zoals tekstdocumenten, rekenbladen, muziek en foto’s. Maar het biedt meer dan alleen opslag. De online versie van OneDrive geeft ook toegang tot gratis versies van Word, Excel en PowerPoint. Dit zijn uitgeklede versies van de betaalde pakketten, maar de doorsnee gebruiker kan prima uit de voeten met de online mogelijkheden.

OneDrive is een gratis dienst waarvan u gebruik kunt maken als u een Microsoft-account hebt. Dat kunt u kosteloos eenmalig aanmaken. De dienst is op verschillende manieren te gebruiken:

  • Via internet (desktop of mobiel)
    Daarvoor hebt u naast een Microsoft-account, internetverbinding nodig. Benader de website OneDrive via een browser zoals Internet Explorer of Google Chrome.
  • Via een app (tablet/smartphone)
    Er is een OneDrive-app voor Android-apparaten, de iPad/iPhone en het mobiele Windows-platform. Na installatie moet u eenmalig inloggen met het Microsoft-account. Download de app:OneDrive – Android
    OneDrive – iPad/iPhone
    OneDrive – Windows Phone
  • Via een programma (desktop)
    OneDrive is standaard geïnstalleerd in Windows 10. Gebruikt u een eerdere Windows-versie dan dient u OneDrive eerst te downloaden en te installeren. Hoe dat verloopt leest u in het artikel ‘OneDrive‘.

OneDrive kent voor- en nadelen.

Voordelen

  • Bestanden in OneDrive zijn vanaf elke plek te benaderen en te bewerken. Mits er een werkende internetverbinding is.
  • Bestanden zijn automatisch geback-upt.
  • De online versies van Word, Excel en PowerPoint maken de betaalde versies overbodig.
  • Grote bestanden kunnen eenvoudig worden gedeeld.

Nadelen

  • Geen internet betekent geen toegang tot de bestanden.
  • 5 GB opslag zal, zeker bij grootverbruikers, snel gevuld zijn.
  • De bestanden staan op internet. Weliswaar beveiligd en goed afgeschermd, maar niet iedereen vindt dit een prettige gedachte.

Wilt u bestanden die op uw computer staan online delen met anderen en samen bewerken? Dan moet u deze bestanden kopiëren naar OneDrive. Dit heet uploaden en dat kan op twee manieren: via de website en via de computer.

Uploaden via de website

  • Surf naar onedrive.live.com en log in met uw Microsoft-account.
  • Klik bovenaan op Uploaden.
    111115_Onedrive1
  • Selecteer het bestand dat u wilt uploaden. Selecteer meerdere bestanden door de Ctrl-toets ingedrukt te houden terwijl u op de bestanden klikt.
  • Klik op de knop Openen.

U ziet een voortgangsbalk. Is het uploaden klaar dan verschijnen de bestanden in het overzicht op de pagina.


Uploaden via de computer

Bestanden uploaden via de computer is het eenvoudigst.

  • Kopieer een bestand.
  • Open de Windows Verkenner.
  • Links staat de map OneDrive. Dit is een map in de Verkenner als alle andere. Met één belangrijke toevoeging: bestanden die u hierin plaatst worden automatisch geüpload naar OneDrive. Klik op de map OneDrive.
  • Plak het bestand in deze map.

Opmerking: bestanden die u uploadt via de website worden automatisch op uw computer in deze map geplaatst. 

Een nieuw document maken in OneDrive werkt zo:

  • Surf naar onedrive.live.com en log in als u nog niet ingelogd bent.
  • Klik bovenaan op Nieuw. Er verschijnt een menu.

  • Klik op het type document dat u wilt maken. Bijvoorbeeld een Word-document, Excel-werkmap of PowerPoint-presentatie.
  • Er opent een nieuwe pagina. Bijvoorbeeld een leeg Word-document. Bovenaan vindt u de naam van het document ‘Document 1’. Klik hierop en geef het document een naam.
  • Maak het document af zoals u gewend bent met de gewone Office-pakketten.

De online versie heeft één heel fijn voordeel: documenten opslaan is niet nodig omdat OneDrive dit automatisch doet!  

  • Surf naar onedrive.live.com en log in als u nog niet ingelogd bent.
  • Selecteer een bestand door er op te klikken. 
  • In de menubalk worden verschillende opties actief. Klik op Delen.
  • Vul onder ‘Aan’ het e-mailadres van de persoon in met wie u het bestand wilt delen. U kunt meerdere adressen invullen: scheid deze adressen van elkaar door een komma.
  • Typ in het veld ‘Een snelle notitie toevoegen’ een bericht.
  • Standaard kan de ontvanger het bestand alleen bekijken. Wilt u dat de ontvanger het bestand ook kan bewerken, klik dan op Ontvangers kunnen bewerken.
  • Klik op Delen.
  • De uitnodiging tot delen wordt verzonden. Klik op Sluiten om af te sluiten.

U kunt op deze manier iedereen uw documenten laten zien. Degenen die u uitnodigt, ontvangen een e-mail met een link naar het document. Klikken ze daarop, dan zien ze het document