Mobiel bankieren met ABN AMRO app

We gaan ervan uit dat u een of meerdere rekeningen hebt bij ABN AMRO en dat u al internetbankiert. Doet u dit niet, lees dan in het artikel Internetbankieren met ABN AMRO hoe u internetbankieren aanvraagt.

Er is een app voor iPad/iPhone (iOS 10.3 of nieuwer nodig) en voor Android (Android 5 of nieuwer). Installeer deze app via de App Store (iPhone/iPad) of de Play Store (Android-toestel). Daarna moet u de app activeren. Hierbij hebt u een e.dentifier en een betaalpas nodig. Houd deze dus bij de hand.

Voordat u met de app uw rekeningen kunt beheren, moet u de app eenmalig activeren en instellen.

  • Open de app.
  • Tik op De app activeren voor gebruik.
  • De app vraagt nu ‘Heeft u al een identificatiecode?’ Die hebt u alleen als u de app al eens op een toestel hebt geïnstalleerd. Tik dus op Nee.
  • De app legt uit welke stappen volgen. Tik op Volgende.
  • Android-toestellen vragen om een toestemming: tik op Toestaan.
  • Vul uw rekeningnummer in en daaronder uw pasnummer. Beide vindt u onderaan uw betaalpas.
  • Tik op Volgende.
  • Pak de e.dentifier en stop de betaalpas erin.
  • Druk op de ‘1’.
  • Voer uw pincode in en druk op OK.
  • Voer de code die verschijnt in op uw toestel.
  • Tik op Volgende.
  • Lees de algemene voorwaarden als u daar zin in hebt: verplicht is het niet.
  • Scrol naar beneden en tik onderaan op Accepteren.
  • Bedenk een 5-cijferige code. Hiermee kunt u daarna inloggen op de app.
  • Bevestig de 5-cijferige code.
  • Stel de daglimiet in. Dat is het totale bedrag dat u dagelijks via de app kunt overmaken zonder dat de e.dentifier nodig is. Kies een bedrag en tik op Volgende.
  • Om te bevestigen hebt u weer de e.dentifier nodig. Zit de betaalpas er nog in druk dan op OK om het apparaatje te activeren.
  • Druk op ‘2’.
  • Voer uw pincode in en druk op OK.
  • Toets de code in die u ziet in de app en druk op OK.
  • Voer deze code in de app in.
  • Tik op Verzenden.
  • De app wordt geactiveerd. Dat duurt enige tijd. U bent bijna klaar. Bedenk een gebruikersnaam en voer deze in.
  • Tik op Klaar.
  • Geschikte Android-toestellen vragen of u wilt inloggen met uw vingerafdruk. Maakt u daarvan al gebruik op uw toestel kies dan voor Ja, graag. Wij kiezen voor Nee, niet nu.
  • Op de iPhone/iPad wordt gevraagd of u Apple Pay wilt activeren.
  • Wij kiezen er voor dat niet te doen en tikken op het kruisje rechtsboven.

Als alles is ingesteld verschijnt het overzicht met de rekening of rekeningen die bij de betaalpas horen.

Start de app en log in met de 5-cijferige code die u bij het instellen hebt bedacht. Daarna verschijnt het rekeningenoverzicht met alle rekeningen die zijn gekoppeld aan de betaalpas. Tik op een rekening om alle bij- en afschrijvingen te zien. Bovenaan staat het saldo. Daaronder het overzicht. Scrol naar beneden om oudere overschrijvingen te zien.

Geld overmaken is de belangrijkste handeling. Doe dat zo:

  • Tik op de gele knop Overboeken.
  • Voer alle gegevens in. Zoals het bedrag, de naam en het rekeningnummer van de ontvanger en eventueel een omschrijving. Hebt u een acceptgiro die u wilt betalen, vermeld dan het betalingskenmerk.
  • Maakt u vaker geld over naar dit rekeningnummer, neem het dan op in het adresboek. Plaats dan een vinkje bij Voeg toe aan adresboek.
  • Tik de volgende keer dat u het nummer nodig hebt, op het icoon rechts van ‘Naam’ > Adresboek en selecteer het rekeningnummer.
  • Hebt u meerdere rekeningen, tik dan bovenin op de getoonde rekening en dan op de rekening die u wilt gebruiken voor de betaling.
  • U kunt kiezen of u de overboeking direct wilt uitvoeren of op een andere datum.
    • Tik in dat laatste geval op Vandaag – Eenmalig.
    • Tik op Vandaag.
    • Tik op de gewenste datum.
  • Wilt u er een herhaalde betaling van maken, tik dan op Eenmalig.
  • Stel de gewenste frequentie in en tik op Opslaan.
  • Tik op de gele knop Opslaan.
  • Wilt u nog een overboeking doen, tik dan op Extra overboeking.
  • Vul opnieuw alle benodigde gegevens in.
  • Bent u klaar, tik dan op Volgende.
  • Controleer of alle overboekingen kloppen.
  • Tik op Volgende.
  • Bevestig de opdrachten met uw 5-cijferige code.

Is het totaalbedrag van de overboekingen hoger dan de daglimiet die u hebt ingesteld, dan moet u de opdrachten bevestigen met behulp van de e.dentifier.

De app sluit vanzelf af na een korte tijd. Dus mocht u het apparaat verliezen dan loopt u niet het risico dat men zomaar bij uw bankgegevens kan. Bij verlies of diefstal kunt u bovendien op afstand de toegang tot de bankier-app intrekken. Dat gaat als volgt:

  • Log in bij internetbankieren zoals u gewend bent (via www.abnamro.nl)
  • Klik op Instellingen.
  • Klik onder ‘Online bankieren’ op Mobiele toestellen beheren.
  • Het kan vanwege veiligheidsoverwegingen gebeuren dat u gevraagd wordt nogmaals in te loggen met gebruik van de e.dentifier.
  • Daarna ziet u een overzicht van de mobiele apparaten waarop de app ABN AMRO Mobiel Bankieren door u is geactiveerd. Klik op de prullenbak rechts naast een toestel om de registratie in te trekken.

Uw rekeningnummer is verwijderd van het bewuste toestel. Zelfs wanneer iemand uw 5-cijferige code kent, krijgt hij geen toegang tot uw bankgegeven