Wat te doen tegen al die ongewenste telefoontjes en Post?

Telemarketing-irritatie. Misschien herken je dat gevoel wel. Kassa ontvangt regelmatig klachten van consumenten die te pas en te onpas gebeld worden door allerlei (on)bekende nummers. Hoe zit dat? En wat kun je ertegen doen? 

1. Installeer een nummerherkenningsapp

Er bestaan allerlei (gratis) apps die nummers van anonieme bellers (en sms’ers) kunnen achterhalen. Ook kun je vaak deze nummers vervolgens op een zwarte lijst zetten. Zo zijn er zoveel voor Android- en iOS-telefoons talloze apps te vinden.

2. Schrijf je in voor het Bel-me-niet Register

Voor veel mensen scheelt het al een hoop vervelende telefoontjes als je staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register . Het kan echter wel zes weken duren voordat je aanmelding verwerkt is, meldt de ConsuWijzer.
Echter zal inschrijving in het register niet alle problemen verhelpen voor ondernemers die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, aangezien hun telefoonnummer beschikbaar is voor andere bedrijven. Ook zijn er voor gewone consumenten enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld als je iets hebt gekocht bij een bedrijf. In dat geval mogen ze je bellen. 

3. Vraag het recht van verzet aan

Wil je ook niet meer gebeld worden door bedrijven bij wie je iets hebt besteld? Je kunt deze bedrijven vragen je niet meer te bellen. Dat noemen we ook wel het recht van verzet. Dat betekent dat een bedrijf je van de bellijst moet halen als jij aangeeft niet meer gebeld te willen worden.

4. Laat bij je provider nummers blokkeren

Het is vaak goed om de overlast bij je provider te melden. Zij kunnen een onderzoek starten en contact opnemen met de persoon die je lastigvalt. Vaak kun je bij je provider hiervoor online een formulier invullen, waarna na enkele werkdagen contact met je wordt opgenomen.

5. Blokkeer zelf een telefoonnummer

‘Ik wil graag alle 085 nummers blokkeren. Hoe doe ik dat?’
Bedrijven kunnen voor een 085- of 088-netnummer kiezen om een landelijke uitstraling te hebben. Bij  een Rotterdams of Amsterdams bedrijf zie je dan geen 010 of 020 meer, maar een nummer dat begint met 085 of 088. Dit maakt het meteen lastig om ALLE nummers te blokkeren, omdat het te vergelijken is met het blokkeren van alle Amsterdamse 020-nummers. Beter is het om één telefoonnummer te blokkeren als je te vaak door een bedrijf (of vervelend persoon) wordt gebeld.
Op mobiele telefoons kun je zelf een telefoonnummer blokkeren. Dat gaat als volgt voor Android-smartphones:
– Open je Telefoon-app.
– Selecteer in lijst met nummers die je hebt gebeld het bewuste telefoonnummer.
– Selecteer rechtsboven de drie puntjes.
– Kies voor ‘Nummer blokkeren.’
Blokkeer een nummer op je iPhone:
– Open je Telefoon-app.
– Seleceteer de optie Recent.
– Selecteer het telefoonnummer dat je wilt blokkeren
– Selecteer rechts het I-knopje.
– Kies voor ‘Blokkeer deze beller.’

6. Meld een bedrijf (dat zich niet aan de regels houdt) bij de ConsuWijzer

Heb je het vermoeden dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld dit dan bij de ConsuWijzer . Dit is een consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Tip: Voorkom ongewilde contracten bij energieleveranciers
Opdringerige telefonische verkopers proberen nog altijd mensen over te laten stappen naar een andere energieleverancier. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond deelt in deze video tips over hoe je een ongewild contract bij een energieleverancier kunt voorkomen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen geadresseerde reclame meer ontvang?

Organisaties kunnen via de post reclame maken voor hun producten of diensten. Is de reclame aan u persoonlijk geadresseerd en bent u er niet van gediend? Dan kunt u dat stoppen.

Hoe herken ik geadresseerde reclame?

Geadresseerde reclame (of ‘direct mail’) wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Het gaat om alle reclame die gericht aan u verstuurd is. Staat uw adres erop, in combinatie met bijvoorbeeld ‘aan de bewoners van’? Dan is dit ook geadresseerde reclame.

Er zijn twee soorten afzenders die geadresseerde reclame versturen:

  • organisaties waar u geen relatie mee hebt;
  • organisaties waarvan u klant bent, klant bent geweest of waarbij u zichzelf hebt aangemeld voor het ontvangen van reclame.

Wilt u geen geadresseerde reclame meer ontvangen?

Dan kunt u zich gratis aanmelden bij Postfilter. Hiermee kunt u vrijwel alle geadresseerde reclame op uw adres stoppen. Of, als u dat wilt, alleen de reclamepost van bedrijven uit één of meer sectoren. Bijvoorbeeld loterijen of energiebedrijven. Hierna ontvangt u binnen vier tot zes weken geen ongevraagde geadresseerde reclamepost meer. Uw inschrijving geldt voor vijf jaar. Daarna kunt u zich opnieuw inschrijven.

Let op

Bedrijven waar u klant van bent of klant van bent geweest mogen u nog wel geadresseerde reclame toesturen.

Hoe meldt u zich aan bij Postfilter?

U kunt zich op verschillende manieren aanmelden:

Wilt u geen geadresseerde reclame meer ontvangen van organisaties waarvan u klant bent, of klant bent geweest?

Een organisatie waarvan u klant bent, of klant bent geweest, mag u geadresseerde reclame toesturen. U kunt hen wel vragen om hiermee te stoppen. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’. Binnen drie maanden moet de organisatie dan stoppen met het sturen van geadresseerde reclame naar uw adres. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Wilt u geen ongeadresseerde reclame meer ontvangen?

Plak dan een NEE-NEE-sticker of NEE-JA-sticker op uw brievenbus. U kunt zo’n sticker bij uw gemeente ophalen of aanvragen. Wilt u hier meer over weten? Kijkt u dan op de website van de Rijksoverheid.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.