Mobiel bankieren met ING app

Rekeningen inzien, geld overmaken, een betaalverzoek sturen of kijken hoeveel er op uw ING-rekening staat. Dat kan allemaal met de app ING Bankieren.

Veel mensen bankieren via de site van de bank. Maar wist u dat de apps zeker de moeite waard zijn? De app ING Bankieren is er voor de smartphone en de tablet. Inloggen en betalingen doen klanten met een zelfgekozen cijfercode of met een vingerafdrukscan/gezichtsherkenning op geschikte toestellen. Wie de app eenmaal probeert, merkt al snel welke voordelen de app heeft boven de site van de bank.

Hebt u de app nog niet gedownload of moet u hem nog activeren? Lees dan ook de tip App ING Bankieren activeren‘.

Overzicht

Log in met uw zelfgekozen cijfercode of met een vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Een overzicht van de saldo’s van al uw rekeningen opent. Op grotere schermen zoals een tabletscherm staan de meest recente af- en bijschrijvingen van de bovenste rekening ook in beeld.

In het bovenste deel staan de betaalrekeningen. Daaronder staan de spaarrekeningen. Bij een Oranje-rekening met spaarpotjes, staan ook deze potjes met hun saldo’s vermeld. Hoe meer rekeningen en potjes u hebt, hoe meer saldo’s er staan.

Tip: na enige tijd zonder activiteit, wordt u automatisch uitgelogd van de app. U kunt dan opnieuw inloggen om verder te bankieren.

Bekijk via de app de bij- en afschrijvingen. Net als op een papieren afschrift en bij internetbankieren, staan alle mutaties onder elkaar. De nieuwste staat bovenaan.

  • Tik op de gewenste rekening of op de naam die erbij staat.
  • Een overzicht met de inkomsten en uitgaven (gesorteerd op datum) opent. Achter afschrijvingen staat een bedrag met daarvoor een minteken. Bijschrijvingen krijgen een grijs vlakje en een plusteken zodat ze meer opvallen. Tik op een bij- of afschrijving om meer details te zien, zoals het tijdstip van de betaling. Hier staat ook het rekeningnummer van de andere partij en de omschrijving.
  • Tik op het oranje pijltje linksboven om dit deel weer te sluiten.

Wilt u een bepaalde betaling controleren?

  • Tik indien het mutatieoverzicht niet openstaat, eerst op de gewenste rekening.
  • Tik bovenaan in het mutatieoverzicht op het pictogram van een vergrootglas .
  • Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf of de persoon.
  • Tik op de blauwe Enter-toets.
  • De bij- en afschrijvingen die overeenkomen met het zoekwoord verschijnen in beeld. De datum van de betaling staat erbij. Tik op de betaling om details te zien.
  • Tik op Vorige om de details te sluiten.
  • Tik in de zoekbalk op Annuleer om alle overschrijvingen weer te zien.

Maak als volgt geld over naar een andere rekening (van uzelf of iemand anders):

  • Tik indien het mutatieoverzicht niet openstaat, eerst op de gewenste rekening.
  • Tik bovenin het mutatieoverzicht op Overschrijven.
  • Een venster opent. Bovenaan staat de rekening waarvan er afgeschreven wordt. Hebt u meerdere rekeningen? Veeg dan van rechts naar links en andersom door de verschillende rekeningen. Zorg dat de juiste rekening in beeld staat.
  • Tik in het veld naast het euroteken en vul het bedrag in.
  • Tik in het veld onder ‘Naam ontvanger’ en typ de naam van de ontvanger van het geld. Staat deze persoon in het adresboek, dan verschijnen er tijdens het typen suggesties. Tik eventueel op de juiste suggestie.
  • Tik, indien nodig, in het veld onder ‘Rekeningnummer (IBAN)’ en vul het rekeningnummer in.
  • Vul eventueel een mededeling of betalingskenmerk in. Dit is soms nodig bij betalingen aan winkels, instanties of bedrijven.
  • Tik op het veld onder ‘Inplannen’. Kies wanneer het geld overgemaakt moet worden. Standaard maakt u eenmalig het bedrag direct over. Pas dit zo nodig aan:
    • Tik op Frequentie en kies in het menu hoe vaak de betaling gedaan moet worden. Standaard is het eenmalig.
    • Tik op Uitvoerdatum en selecteer in het menu de gewenste datum voor de (eerste) betaling.
    • Tik op Einddatum en selecteer in het menu de gewenste datum voor de laatste betaling. Standaard is er geen einddatum. Deze optie is alleen actie als u gekozen hebt voor meerdere overboekingen.
    • Bij ‘Aantal’ staat het totaal aantal overschrijvingen, als u meerdere betalingen inplant.
    • Tik op Gereed.
  • Controleer de gegevens. Staat alles goed?
  • Tik op Verstuur of Inplannen.
  • Typ uw vijfcijferige code of gebruik de vingerafdruk/gezichtsherkenning om de betaling te versturen.
  • De betaling wordt verzonden. Een bevestiging verschijnt in beeld. Tik op Gereed om de bevestiging te sluiten.

U keert terug naar het overzichtsvenster.

Een betaalverzoek is een handige manier om geld terug te vragen van iemand anders. Bijvoorbeeld als u iets hebt voorgeschoten. Maak een betaalverzoek aan via de app van ING en stuur het verzoek door via bijvoorbeeld WhatsApp. De ontvanger tikt op de link in de app, en kan via zijn eigen bankierapp het geld terugbetalen. Die persoon hoeft dus geen klant van ING te zijn. Maak zo een betaalverzoek aan:

  • Tik onderin op Betaalverzoek.
  • Tik op Nieuw.
  • Typ het bedrag dat u wilt ontvangen.
  • Tik op Verder.
  • Typ een omschrijving of tik op een van de suggesties van ING, zoals ‘Etentje’.
  • Veeg zo nodig iets omlaag en tik op Verder.
  • Tik, indien nodig, op de rekening waarop u het geld wilt ontvangen.
  • Tik op Maak betaalverzoek.
  • Een samenvatting toont. Tik op Deel betaalverzoek.
  • Kies hoe u het betaalverzoek wilt delen. Wij tikken op WhatsApp.
  • Selecteer de juiste contactpersonen.
  • Tik op Volgende > Stuur.
  • Tik linksboven op het oranje pijltje.
  • Tik onderin op Overzicht om terug te gaan naar het overzicht.
  • De geselecteerde contactpersonen ontvangen een link. Met een klik op de link opent de app van hun bank en kunnen ze het geld overmaken. Zien of iedereen betaald heeft? Tik onderin op Betaalverzoek.
  • Tik op de naam van het verzoek. Hier staat welke mensen hebben betaald. Tik op het pictogram van de prullenbak als u het verzoekje wilt wissen.

Let op: betaalverzoeken zijn dertig dagen geldig. Daarna verdwijnen ze in de categorie ‘Verlopen’.

De meestgebruikte opties van de ING Bankieren app staan onderin. Maar met de app regelt u meer bankzaken. Deze opties zitten in het menu. Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje  en open zo het menu.

Daglimiet wijzigen

Standaard zit er een maximum aan het bedrag dat u per dag mag overmaken via de app. Wijzig dit als volgt:

  • Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje.
  • Tik op App-Instellingen > Daglimiet app.
  • Wijzig het maximale bedrag via de schuifbalk en tik ter bevestiging op Instellen.
  • Typ de cijfercode.
  • Tik op Gereed.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

Vooruitkijken

Veel mensen hebben maandelijks dezelfde afschrijvingen, zoals de huur en de zorgverzekering. Via de functie ‘Kijk vooruit’ voorspelt de app welke mutaties eraan komen. Dit kan handig zijn om inzicht te krijgen in de financiën. Controleer aan de hand van onderstaande stappen of deze functie aanstaat:

  • Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje.
  • Tik op App-Instellingen > Kijk vooruit.
  • Controleer of er een vinkje achter ‘Aan’ staat. Is dat niet het geval? Tik dan op Aan.
  • Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het menu.

De optie ‘Kijk vooruit’ toont voortaan in het mutatieoverzicht.

Uitloggen

Log na het bankieren uit. Tik rechtsboven op het pictogram van het poppetje. Tik rechtsboven op Uitloggen .