Mobiel bankieren met Rabobank app.

Bankieren met een app is niet alleen veilig, maar ook ontzettend handig. Snel even geld overmaken of uw saldo controleren, kan op elk moment en waar u maar bent. En wie opeens zijn pas verloren is, blokkeert ‘m direct en vraagt een nieuwe aan via de app. Dit zijn een paar voorbeelden, maar meer is mogelijk.

Hebt u de app nog niet gedownload of nog geen account aangemaakt? Lees hier hoe dat moet.

Na het inloggen verschijnt een overzicht van alle betaal- en spaarrekeningen. Onder ‘Betalen’ staan één of meer betaalrekeningen. Van deze rekening(en) hebt u ook een betaalpas waarmee u in winkels kunt betalen. Onder ‘Sparen’ staan (als u die hebt) uw spaarrekeningen. Naast elke rekening staat hoeveel saldo er op staat.

Bekijk gemakkelijk uw inkomsten en uitgaven met het overzicht van bij- en afschrijvingen.

  • Tik eventueel linksonder op het tabblad Overzicht.
  • Tik onder ‘Betalen’ op de naam van de betaalrekening of onder ‘Sparen’ op de naam van de spaarrekening.
  • Een overzicht met de in- en uitgaven (gesorteerd op datum) opent. Achter afschrijvingen staat een bedrag met daarvoor een minteken. De inkomsten kleuren groen en voor het bedrag staat een plusteken.
  • Bovenaan staat het huidige saldo op uw rekening. Tik op Grafiek en bekijk wanneer in de afgelopen maand welk saldo op uw rekening stond.
  • Tik op Toekomst om te zien welke overboekingen u hebt ingepland en welke afschrijvingen Rabobank verwacht op basis van de geschiedenis. Hier staat bijvoorbeeld de hypotheek die elke maand rond dezelfde datum wordt afgeschreven. Tik nogmaals op Toekomst om de functie weer te sluiten.
  • Benieuwd of een specifiek bedrag al bij- of afgeschreven is?
    • Tik op Zoeken.
    • Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf of de persoon.
    • Tik op Zoek (iPhone/iPad) of op Ga (Android).
    • De bij- en afschrijvingen die overeenkomen met het zoekwoord verschijnen in beeld.
  • Tik eventueel linksonder op het tabblad Overzicht.
  • Tik onderaan onder ‘Creditcards’ op Creditcard gegevens ophalen.
  • De gegevens van één of meerdere creditcards verschijnen. Tik op de naam van de kaart.
  • De aankopen die u met uw creditcard hebt gedaan, verschijnen (gesorteerd op datum) in beeld. Bij sommige uitgaven staat mogelijk een geel vierkantje. Dit betekent dat het bedrag nog niet van uw betaalrekening afgeschreven is. Bovenaan staat wanneer dit gebeurt.

Maak als volgt geld over naar een andere rekening (van uzelf of iemand anders):

  • Tik op Overboeken.
  • Bovenaan is uw betaalrekening geselecteerd. Hebt u meerdere rekeningen? Tik dan rechts op het pijltje en selecteer de juiste rekening.
  • Tik in het veld onder ‘Bedrag’ en typ het bedrag dat u wilt overmaken.
  • Tik in het veld onder ‘Naam ontvanger’ en typ de naam van de persoon naar wie u het geld overmaakt. Als u dit al eerder naar hem hebt gedaan, dan staan zijn gegevens in het adresboek. Tik dan op het pictogram van een opgeslagen boek en selecteer de persoon.
  • Tik in het veld onder ‘Rekeningnummer (IBAN) ontvanger’ en vul het rekeningnummer van de ontvanger in.
  • Vul eventueel een omschrijving of betalingskenmerk in en tik op Oké. Dit moet soms wanneer u producten online hebt besteld en achteraf betaalt.
  • Kies wanneer het geld overgemaakt moet worden. Standaard maakt u eenmalig het bedrag direct over. Pas dit zo nodig aan:
    • Tik op Vandaag, eenmalig (iPhone) of Vandaag, één keer (Android).
    • Tik op het pictogram van een kalender.
    • Selecteer de juiste datum.
    • Tik op Eenmalig of Eén keer en kies hoe vaak het bedrag overgemaakt moet worden.
    • Tik op Ok(é).
  • Tik op Volgende.
  • Controleer of de gegevens kloppen.
    • Zo niet, tik rechtsboven op het kruisje.
    • Zo ja, tik op Ondertekenen en vul uw toegangscode in.

De opdracht is verzonden.

Hebt u geld voorgeschoten? Bijvoorbeeld voor een etentje of toegangskaartjes voor een museum. Maak dan in de app een betaalverzoek aan en verstuur deze bijvoorbeeld via WhatsApp. De ontvangers kunnen u dan via een linkje direct terugbetalen. Binnen een paar seconden staat het geld op uw rekening. Verstuur als volgt een betaalverzoek:

  • Tik op het tabblad Overzicht.
  • Tik bovenaan op Betaalverzoek.
  • Tik onder ‘Bedrag te ontvangen per persoon’ op € 0,00. Typ vervolgens het bedrag dat iedereen moet terugbetalen, bijvoorbeeld 5,00.
  • Tik in het veld onder ‘Om hoeveel mensen gaat het?’. Vul in hoeveel mensen het bovenstaande bedrag moeten overmaken.
  • Tik in het veld onder ‘Waar is het voor?’ en geef aan waarom ze dit geld moeten overmaken.
  • Tik onderaan op Deel betaalverzoek.
  • Kies hoe u het betaalverzoek wilt delen. Wij tikken op WhatsApp.
  • Selecteer de juiste contactpersonen.
  • Tik op Volgende > Stuur.

De geselecteerde contactpersonen ontvangen een link. Met een klik op de link opent de app van hun bank en kunnen ze het geld overmaken. Zien of iedereen betaald heeft? Tik op Overzicht en daarna onder ‘Betaalverzoeken’ op de naam van het verzoekje. Hier staat hoeveel mensen hebben betaald. Tik op Verwijderen > OK als u het verzoekje wilt wissen.

Via de app regelt u meer dan u denkt. We lichten een paar functies kort toe.

  • Bankpas blokkeren
    Bankpas verloren? Blokkeer ‘m zo snel mogelijk en vraag gelijk een nieuwe aan. Wie denkt dat de pas bijvoorbeeld ergens thuis ligt, kan de pas ook tijdelijk blokkeren. Een pas blokkeren doet u via Zelf regelen > Bankpas > Nieuwe pas aanvragen > Ik ben mijn pas kwijt.
  • Nieuwe pincode aanvragen
    Mensen vergeten weleens de pincode van hun betaalpas. Tik in de app op Zelf regelen > Bankpas > Pin code opnieuw aanvragen en vraag de code aan. U krijgt dan een brief thuisgestuurd met uw pincode.
  • Contactloos betalen instellen
    Snel willen afrekenen? Schakel contactloos betalen in. Tik hiervoor op Zelf regelen > Bankpas. Tik daarna op het schuifje achter ‘Contactloos betalen aan- of uitzetten’ zodat het groen kleurt.
  • Verzekering afsluiten
    Een verzekering afsluiten, kan handig zijn. Denk aan een autoverzekering of reisverzekering omdat u een week op vakantie gaat. Bekijk alle mogelijkheden via Zelf regelen > Product toevoegen.
  • Betaal- en spaarrekening openen
    Open een (extra) rekening door op Zelf regelen > Product toevoegen > Betaalrekening of Spaarrekening te tikken. Volg daarna de stappen die op het scherm verschijnen.

Neem via de app snel en gemakkelijk contact op met de Rabobank. Chat bijvoorbeeld met een medewerker of bel naar de bank als u vragen hebt. Doe dit zo:

  • Tik onderaan op het tabblad Contact.
  • Tik op Chat direct met een medewerker om een medewerker via de app te spreken.
  • Tik op Bel mijn bank > OK > Bel om een medewerker aan de telefoon te spreken.

Log na het bankieren uit. Tik hiervoor rechtsboven op het pictogram van een poppetje  en daarna op Uitloggen.